Dz. U. Nr 141, poz. 1176 ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.
Różnice między uprawnieniami wynikającymi z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, a gwarancją.
Poniższe zestawienie dotyczy umów zawartych przed 25 grudnia 2014.
ZGODNOŚĆ Z UMOWĄ |
GWARANCJA |
Kiedy ma zastosowanie? |
|
Zawsze po zawarciu umowy sprzedaży konsumenckiej, obowiązuje z mocy prawa. | Jeżeli zostanie udzielona przez gwaranta /producenta, importera, sprzedawcę/. Nie ma obowiązku udzielania gwarancji. |
Do kogo należy złożyć reklamację? |
|
Do sprzedawcy, czyli przedsiębiorcy, od którego zakupiliśmy towar konsumpcyjny. Do reklamacji nie jest potrzebny właściciel ani kierownik sklepu – każda osoba pracująca w sklepie jest „sprzedawcą”. | W miejsce wskazane w gwarancji. Może to być punkt serwisowy, albo sprzedawca, albo producent /określone jest to w gwarancji/. |
W jakim terminie od daty zakupu można składać reklamację? |
|
Można to zrobić w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru. | Termin powinien być określony w gwarancji, nie ma jednego obowiązującego wszystkich terminu trwania gwarancji. Jeżeli termin ten jest krótszy niż dwa lata – warto się zastanowić, czy warunki gwarancji są dla konsumenta korzystne. |
W jakim terminie od ujawnienia się niezgodności z umową można składać reklamację? |
|
Można to zrobić w terminie dwóch miesięcy. Jeżeli tego nie zrobi traci uprawnienia do reklamowania. | Nie ma żadnych ogólnych zasad – termin może być ewentualnie określony w gwarancji. |
Z jakich przyczyn konsument ma prawo złożyć reklamację? |
|
Przyczyna to niezgodność towaru z umową, co może wynikać z następujących powodów:
|
Przyczyny te są podane w gwarancji, zwykle jest to popsucie się sprzętu; zwykle gwarant określa, jakich usterek nie obejmuje gwarancja. Należy sprawdzić, czy gwarant faktycznie za coś odpowiada, czy być może wymieniając uszkodzenia i usterki, które nie są objęte gwarancją , chce przekonać konsumenta, ze nie powinien w ogóle składać reklamacji. |
W jakim terminie konsument ma być poinformowany o tym, czy jego reklamacja została uznana? |
|
Niezwłocznie. Jeśli sprzedawca nie ustosunkuje się do żądania konsumenta w ciągu 14 dni –uważa się, ze reklamacja została uznana. Ustosunkowanie się sprzedawcy do reklamacji oznacza dostarczenie na adres podany przez konsumenta pisemnej odpowiedzi – konsument nie musi chodzić do sklepu, żeby się dowiedzieć, co z jego reklamacją. |
Termin powinien być określony w gwarancji. Jeśli termin ten jest dłuższy niż 14 dni – warto się zastanowić, czy warunki gwarancji są dla konsumenta korzystne. |
Czego może żądać konsument? |
|
W takiej sytuacji konsument ma prawo żądać:
Konsument nie może odstąpić od umowy jeśli niezgodność jest nieistotna. |
Możliwości określone w gwarancji, zwykle jest to bezpłatna naprawa w wyznaczonym punkcie serwisowym. Jeśli gwarant nie określa po ilu naprawach konsument będzie mógł wymienić towar na nowy – warto się zastanowić, czy warunki gwarancji są dla konsumenta korzystne. |
W jakiej formie należy składać reklamacje? |
|
Najbezpieczniej jest złożyć reklamację na piśmie, wyraźnie precyzując swoje żądania, za pokwitowaniem lub wysyłając list polecony. | Najbezpieczniej jest złożyć reklamację na piśmie, a ponadto zgodnie z postanowieniami gwarancji. |
W jakim terminie uznana reklamacja musi być załatwiona? |
|
Reklamacja musi być załatwiona w odpowiednim czasie. | Termin powinien być określony w gwarancji. Jeśli termin ten jest dłuższy niż 14 dni – warto się zastanowić, czy warunki gwarancji są dla konsumenta korzystne. |
Kto pokrywa koszty dostarczenia towaru do naprawy? |
|
Nieodpłatność naprawy lub wymiany oznacza, ze sprzedawca ma obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w tym kosztów demontażu, transportu, ponownego montażu i uruchomienia. | Odpowiedzi na te pytanie udzieli gwarancja. |
Co zrobić, jeśli słuszna reklamacja jest odrzucona? |
|
Można skierować sprawę do:
|
Można się zwrócić z reklamacją do sprzedawcy, korzystając z tytułu niezgodności towaru z umową. |